Výlet do Pardubic za Copywritingem

Když se ke mně dostala informace, že se v Pardubicích konají kurzy pro studenty zdarma, hned mě to zaujalo. Na stránkách společnosti eBRÁNA jsem se podívala na nabídku a jako první mě oslovil Copywriting. Neváhala jsem a zapsala se na kurz, který se konal 5. srpna.

Začínal ve 13 h a trval 4 hodiny. Dostavila jsem se tam s předstihem a byla mile překvapená přívětivým uvítáním. Po řádném zapsání a vyplnění formuláře jsme mohli začít. Celkem nás tam sedělo sedm studentů, z toho 5 kluků.

Začátek

V úvodu nás přivítal mladý sympatický lektor s kávičkou v ruce. Měl na sobě žabky a neformální oblečení, což jsme mu kvůli teplému počasí odpustili hned na začátku. Připravil si pro nás pěknou prezentaci v PowerPointu a na stole ležely vytištěné jednotlivé slidy, kam jsme si mohli zapisovat své poznatky. Nejprve nám bylo vysvětleno, co to ten copywriting vlastně je.

Před absolvováním tohoto kurzu jsem sama přesně nevěděla, co všechno do CW (copywritingu) spadá. V podstatě to je správa veškerého obsahu na internetu, grafika webů, stylizace stránky a další. Přednášející nám také vyjasnil rozdíl mezi CW a copyeditingem. Copyediting je úprava textů pro lidi a je mnohem náročnější než CW. Dále se rozlišuje SEO copywriting (psaní textů pro vyhledávače) a SEO copyediting (úprava textů pro vyhledávače).

  • Nejdůležitějším prvkem CW je text. Právě ten je hlavním nositelem informace a je určený pro návštěvníky webu. Stále platí, že text se prodává a obsah je král. Tady nám lektor prozradil pár rad, které se nám při tvorbě hodí.
  • Vždy, když budete psát nějaký text, představte si, že ho píšete pro unaveného člověka, který si sedne v 11 h večer k počítači a chce si něco vyhledat.
  • Další radou se řídí hlavně novináři. Napsaný text čleňte do odstavců a pak škrtněte posledních pět z nich a zbylé by měly dávat smysl. Pokud text nebude dávat smysl, návštěvníci půjdou na jiné stránky, což nechceme. Takovým příkladem je přehnané SEO, kde sice v textu je několik klíčových slov, ale v závěrečné fázi do sebe nepasují.

Zásady při tvorbě správného textu

Text by měl obsahovat krátké věty, srozumitelné pojmy a obecná přirovnání. Pokud se nevyhneme odborným termínům, musíme je čtenářovi vysvětlit. Zde platí pravidlo: začínejme od jednodušších věcí ke složitějším. Avšak neměli bychom zapomínat ani na pravidlo obrácené pyramidy, které říká, že důležité informace mají být hned na začátku. Dávejte si pozor na chyby, protože si jimi snižujete důvěryhodnost a slábne vaše image. Když se nás lektor ptal, kdo na základce rád psal diktáty, nikdo nezdvihl ruku a všichni jen vzpomínali na své „bajle” v žákovský. Základem každého textu je nadpis (viz svatá trojice CW). Důležité jsou i podnadpisy, které člení text na další odstavce. Využívejte také odrážky, odkaz na své reference a na konci každého textu výzvu k nějaké akci. Při úpravě nezapomeňte na zvýraznění klíčových slov.

Jaké jsou hlavní cíle CW?

Hlavním cílem je prodat, přimět zákazníka kliknout na košík a koupit si zboží, a to samozřejmě v co nejkratší době. Dále díky CW budujeme značku společnosti a snažíme se dostat do povědomí potencionálních zákazníků. Jde nám i o vysokou návštěvnost stránek (díky SEO) a snažíme se o udržení návštěvníků. Na závěr je důležitá nějaká akce nebo reakce uživatele. Jak těchto cílů dosáhnout? Zajistit na stránkách kvalitní obsah.

Velmi zajímavý byl slide o čtení na internetu. Podle průzkumů se návštěvníci webů nejprve dívají doleva nahoru, pak sjíždějí očima dolů a znovu nahoru.Tak nevinně vypadá tlačítko zpět, ale pro internetový marketing to je nepřítel. Přitom 97 % lidí toto tlačítko využívá. Aby na něj návštěvníci nekliknuli, musíme je něčím upoutat.

Jak upoutat zákazníka?

Téhle otázce jsme se věnovali většinu času v kurzu. Nejprve je hodně důležité ujasnit si pár věcí. Jaké cílové skupině je obsah určen? Náš cíl by měl být SMART (konkrétní, měřitelný, dosažitelný, realistický a časově určený). Hlavním pilířem CW je poučení se z chyb ostatních, inspirace u konkurentů a nejdůležitější je odlišit se, být něčím výjimeční.

Svatá trojice Copywritingu

  • Nadpis = srdce kvalitního textu. Tomu věnujte největší pozornost, protože právě on dokáže vzbudit zvědavost a donutí tím návštěvníka k dalšímu čtení. Nadpis musí být přesný a výstižný. Můžete se inspirovat například na stránkách Slevomatu. Tam naleznete perfektní ukázky. V této části kurzu jsem si na vlastní kůži vyzkoušela, jak tvořit originální nadpisy. Dostali jsme za úkol vymyslet za 8 minut několik nadpisů, které měly obsahovat klíčové slovo „brýle”. Na konci práce měl každý přečíst svoje výtvory. Hodně jsme se u toho pobavili a u každého mě zaujal jiný příklad. Někdo vytvořil pouze deset nadpisů, naopak já jsem jich vymyslela něco přes dvacet. Avšak z tohoto cvičení vyplývá ponaučení, že nezávisí na tom, jakou dobu strávíte nad nadpisem, nebo kolik jich dohromady vytvoříte. Důležité je, aby byl perfektní a zaujal čtenáře. Nadpisy jsou významné i pro SEO a měly by obsahovat klíčová slova. ZDARMA, SLEVA, ÚSPORA, SEX, SOUTĚŽ, VÝHRA. To jsou klíčová slova, která podle průzkumu vzbuzují největší zájem.
  • USP = jedinečné prodejní argumenty. Jsou to všechny důvody, díky kterým bychom měli zákazníka oslovit. Nesmíte opomenut je zmínit na svých stránkách. Několik společností si zakládá na dlouholeté tradici, ale zákazníky více zajímá, kolik jsme toho vyprodukovali, takže se nebojte uvádět konkrétní čísla. Napsaný text by měl být prošpikovaný všemi argumenty. Na toto téma jsme si v kurzu opět vyzkoušeli jedno cvičení, které bylo mnohem těžší než to předchozí. Měli jsme si představit, že jsme kolektiv papírnictví a lektor je zákazník, který si chce koupit obyčejnou propisku, ale my máme pouze plnicí pero za 400 Kč. Používali jsme všechny USP (jedinečné prodejní argumenty), abychom přesvědčili zákazníka o výhodné koupi. Je dobré zmínit všechny výhody produktu. Mezi USP patří například uvedení svých referencí na web.
  • CTA = výzva k akci. To je další důležitý prvek, který by měl být v textu minimálně jednou. Výzvy by měly být hlavně pozitivní. Umisťujeme je do nadpisů nebo jako kontaktní formulář či tlačítko. Rozhodně nesmíme výzvu zapomenout vložit na konec textu, tam je hodně důležitá.

A jsme v cíli

Návštěvníci vás na oplátku mohou odměnit „lajkem”, sdílením, vyplněním formuláře či opětovnou návštěvou.

To vše, a mnohem víc, jsem se dozvěděla v kurzu pořádaném společností eBrána. Doporučila bych ho všem zvědavcům i nadšencům copywritingu. Za odměnu jsme všichni obdrželi certifikát, který nám zpestří životopis. Pokud již nyní litujete, že jste se nezúčastnili, neházejte flintu do žita. Zde se můžete podívat na další termíny a jiné druhy školení.

Píšeme od roku 2012

Na náš firemní blog píšeme články ze světa internetového marketingu. Dělíme se o zkušenosti, které získáváme při práci nebo o poznatky z konferencí. Budeme moc rádi, když si naše články přečtete, zareagujete v diskusi nebo nám pošlete e-mail.

Rádi pomůžeme

Chcete se nás na něco zeptat? Klidně nám napište nebo zavolejte.

Přečtěte si další články
Komentáře

Okomentujte článek