Jak dopadl zápas SEO vs. PPC?

„Mám dělat SEO nebo raději PPC?”  To je otázka, kterou si položí asi každý, kdo začíná s propagací webu na internetu. A pokud se nepovažujete za znalce v oblasti online marketingu, můžete oba obory velmi snadno zamotat dohromady. Oba slouží ke zvýšení viditelnosti webů ve vyhledávání, ale přesto nejsou to samé.

Pokud jste si v tom chtěli udělat jasno, nebo se dozvědět něco nového, mohli jste v Kolíně ve čtvrtek 16. 2. 2017 navštívit přednášku na téma „SEO vs. PPC – co je pro vás výhodnější?”. Prezentaci pořádala skupina GBG Kolín. Jako přednášejícího pozvali organizátoři mého kolegu Tomáše Kropáčka. Vzhledem k tomu, že PPC kampaně spravuji, obohatil mě Tomáš o další nové vědomosti hlavně z oblasti SEO. Co nám jeho přednáška přinesla, si přečtěte na následujících řádcích.

Výhody a nevýhody SEO

Přednáška začínala tím, co je PPCco SEO a jaké jsou jejich výhody a nevýhody. Přínos oboru SEO spočívá hlavně v tom, že na webové stránky přivádí návštěvníky „zadarmo”. Avšak najdeme zde i nějaké nevýhody.

Tomáš mluví o možnostech propagace webu ve vyhledávání.

Tomáš mluví o možnostech propagace webu ve vyhledávání.

Největším problémem jsou finance a čas. Jde o nekončící aktivitu, která zabere mnoho času a výsledky se rozhodně nedostaví ihned. Maile Ohye ze společnosti Google ve videu vysvětluje, že smysluplné výsledky SEO se nemohou dostavit dříve než za 4 až 12 měsíců.

Je tedy otázkou, jestli návštěvy, kterých váš web dosáhne díky kvalitně provedenému SEO, se dají považovat skutečně za návštěvy získané zadarmo. Prvotní investice je určitě vyšší než u PPC, ale podle Moz.com  se z dlouhodobého hlediska 1 placený klik = 8,5 návštěvám neplaceným. Nakonec je tedy z dlouhodobého hlediska SEO tou levnější variantou.

Výhody a nevýhody PPC

U PPC reklamy naopak vidíte výsledky téměř ihned. Malou kampaň jste schopni vytvořit během několika minut a můžete ji okamžitě spustit. Právě rychlost a možnost načasování je jeho obrovskou předností. Kromě toho Sklik i AdWords nabízí možnost nastavení přesného cílení na uživatele, kteří by mohli být vaši potenciální zákazníci. Můžete se ale setkat s tím, že uživatelé placené výsledky ve vyhledávání pořád vnímají jako nežádoucí reklamu a ignorují je. Naproti tomu stojí organické výsledky, kde se za návštěvy neplatí, a tudíž nejsou označeny jako reklama. V PPC platíte za každou nově získanou návštěvu.

Na začátku přednášky jsme měli jasno. Co je tedy výhodnější? Vybrat si nekončící dřinu při SEO, nebo radši PPC? Podle Tomáše je potřeba věnovat se obojímu, takže zápas dopadl nerozhodně.

Co mají oba obory společného?

Tomáš zdůraznil několik výhod, které získáte, pokud propojíte SEO a PPC. Například analýza klíčových slov se dá využít pro oba obory a vyhledávací dotazy z reportů PPC kampaní můžete použít také pro SEO.

Pokud se navíc vaše výsledky zobrazí uživateli na stránce jak v části placeného vyhledávání, tak i v organickém vyhledávání, statisticky se zvyšuje  šance na to, že uživatele přivedete právě na váš web.

Kde se dozvíte ještě víc

Kromě mnoha rad Tomáš uvedl i několik zdrojů a některé české osobnosti, které se vyplatí sledovat. Online marketing je obor, který se neustále vyvíjí a mění, a tak je důležité, pořád se přizpůsobovat novým trendům. To, co vám před několika lety přineslo skvělé výsledky, nemusí dnes vůbec znamenat úspěch.

Z významných osobností zmínil například Marka Prokopa nebo Pavla Ungra. Oba můžete sledovat na Twitteru. Kromě těchto konzultantů je vhodné kontrolovat novinky z Skliku. Lidé, kteří se o tento nástroj starají, pravidelně publikují novinky na facebookovém profilu. Aktuality týkající se AdWords uveřejňuje například agentura Kofein na PPCnovinky.cz.

Pár tipů pro SEO

Po srovnání obou oborů následovala krátká přestávka s občerstvením a pak už se přednáška nesla pouze v duchu SEO. Této oblasti se Tomáš věnuje nejvíce, a tak nám mohl předat nějaké informace.

Jako nejvýstižnější definici SEO zmínil tu od Marka Prokopa: SEO je optimalizace nalezitelnosti na internetu.. Mezi cíle patří například zvýšení návštěvnosti stránek, snížení nákladů na zákaznickou podporu, lepší viditelnost značky na internetu, vyšší míra konverze nebo větší zisk.

On-page faktory

Tomáš samozřejmě zmínil on-pageoff-page faktory, které při optimalizaci webu nelze opomenout. Na stránkách je důležité publikovat kvalitní obsah zaměřený na aktuální a zajímavá témata. Je žádoucí dobře pracovat s klíčovými slovy, a to tak, aby byly vhodně použity na stránce. Zaměřte se převážně na TITLE, Meta description, H nadpisy a ALT atributy u obrázků. Naopak si dejte pozor na pop-up okna, která vám z hlediska SEO mohou ve vyhledávání uškodit. Soustřeďte se také na to, abyste to s klíčovými slovy nepřehnali a váš web jimi nebyl „přeoptimalizovaný”. Vyvarujte se i duplicitním textům v obsahu stránky, TITLE a Meta description.

Tomáš představuje své oblíbené nástroje, se kterými pracuje.

Tomáš představuje své základní nástroje, bez kterých se v online marketingu neobejdete.

Off-page faktory

Za off-page faktory se skrývají tzv. link buildingové aktivity. Jde (nejen) o budování zpětných odkazů, které vašemu webu přidávají na důvěryhodnosti. Pozor ale na to, aby odkazy, které získáte, byly z relevantních a důvěryhodných zdrojů.

V minulosti byly pro link buildingové účely dokonce vytvářeny stránky, které obsahovaly velmi strohý obsah a fungovaly pouze za účelem prodeje odkazů. Za poslední roky se však algoritmy vyhledávačů ve svém vývoji posunuly natolik dopředu, že dnes již takové weby moc často neuvidíte a odkazy z nich už nemají takovou váhu.

Odkazy z nekvalitních webů dokáží tomu vašemu dokonce i uškodit a vyhledávače vás mohou „obdarovat” penalizací. Pokud je web penalizován, vyhledávač své výsledky přehodnotí tak, že se vaše pozice „propadnou” o několik míst níže, a může to dokonce skončit tím, že vás vyhledávače přestanou indexovat.

Diskuse na závěr nesměla chybět

Na konci přednášky padlo několik otázek. Zajímavý dotaz byl vznesen v souvislosti s pop-up okny u webů s alkoholem. V tomto případě by stránky neměly být znevýhodněné, protože již jsou zařazené do určité kategorie a pop-up okno s upozorněním na věk nad 18 let je zde tolerováno. Další případy, kdy váš web může být penalizován a informace o tom, kdy jsou pop-up okna tolerována, naleznete v článku na blogu Pavla Ungra.

Pokud vás tento report zaujal a rádi byste podobnou prezentaci navštívili, sledujte web GUG.cz, kde naleznete přehled všech přednášek, které budou v nejbližší době pořádané po celé České republice. Skupinu GBG Kolín můžete sledovat také na facebooku. Další přednášku s názvem „Změňte zákaznickou podporu v důl na zlato” skupina v Kolíně pořádá ve čtvrtek 28. 3. 2017.

Jestli máte nějaký zapeklitý problém, nebo si s PPC a SEO prostě jen nechcete lámat hlavu, napište nám e-mail na spoluprace@jirkont.cz a společně nalezneme nejvhodnější řešení pro váš projekt.

Píšeme od roku 2012

Na náš firemní blog píšeme články ze světa internetového marketingu. Dělíme se o zkušenosti, které získáváme při práci nebo o poznatky z konferencí. Budeme moc rádi, když si naše články přečtete, zareagujete v diskusi nebo nám pošlete e-mail.

Rádi pomůžeme

Chcete se nás na něco zeptat? Klidně nám napište nebo zavolejte.

Přečtěte si další články
Komentáře

Okomentujte článek