“Mám dělat SEO nebo raději PPC?”  To je otázka, kterou si položí asi každý, kdo začíná s propagací webu na Internetu. A pokud se nepovažujete za znalce v oblasti online marketingu, můžete oba obory velmi snadno zmotat dohromady. Oba slouží ke zvýšení viditelnosti webů ve vyhledávání, ale přesto to není to samé.

Pokud jste si v tom chtěli udělat jasno, nebo se dozvědět něco nového, mohli jste ve čtvrtek 16. 2. 2017 v Kolíně navštívit přednášku na téma “SEO vs. PPC – co je pro vás výhodnější?”. Přednášku pořádala skupina GBG Kolín. Organizátoři pozvali jako přednášejícího mého kolegu Tomáše Kropáčka. Vzhledem k tomu, že PPC kampaně spravuji, Tomáš mě obohatil o další nové vědomosti hlavně z oblasti SEO. Co nám Tomášova přednáška přinesla si přečtěte na následujících řádcích.

Výhody a nevýhody SEO

Přednáška začínala tím, co je PPC a co SEO a jaké jsou jejich výhody a nevýhody. Výhody oboru SEO spočívají hlavně v tom, že přivádí návštěvníky na webové stránky “zadarmo”, najdeme zde i nějaké nevýhody.

Tomáš mluví o možnostech propagace webu ve vyhledávání.

Tomáš mluví o možnostech propagace webu ve vyhledávání.

Největším problémem jsou finance a čas. Jde o nekončící aktivitu, která zabere mnoho času a výsledky se rozhodně nedostaví ihned. Maile Ohye ze společnosti Google vysvětluje ve videu, že smysluplné výsledky SEO se nemohou dostavit dříve, než za 4 až 12 měsíců.

Je tedy otázkou, jestli návštěvy, kterých váš web dosáhne díky kvalitně provedenému SEO se dají považovat skutečně za návštěvy získané zadarmo? Prvotní investice je určitě vyšší, než u PPC, ale z dlouhodobého hlediska se podle moz.com 1 placený klik = 8,5 návštěvám neplaceným. Nakonec je tedy z dlouhodobého hlediska SEO tou levnější variantou.

Výhody a nevýhody PPC

U PPC reklamy naopak vidíte výsledky téměř ihned. Malou kampaň jste schopni vytvořit během několika minut a okamžitě ji spustit. Právě rychlost a možnost načasování je jeho obrovskou předností. Kromě toho Sklik i AdWords nabízí možnost nastavení přesného cílení na uživatele, kteří by mohli být vaši potenciální zákazníci. Můžete se ale setkat s tím, že uživatelé placené výsledky ve vyhledávání pořád vnímají jako nežádoucí reklamu a ignorují je. Oproti organickým výsledkům, kde se za návštěvy neplatí a tudíž nejsou označeny jako reklama. V PPC se platí za každou nově získanou návštěvu.

Na začátku přednášky jsme měli jasno. Co je tedy výhodnější? Vybrat si nekončící dřinu při SEO nebo radši PPC? Podle Tomáše je potřeba věnovat se obojímu, takže zápas dopadl nerozhodně.

Co mají oba obory společné?

Tomáš zdůraznil několik výhod, které získáte, pokud propojíte SEO a PPC. Například analýza klíčových slov se dá využít pro oba obory a vyhledávací dotazy z reportů PPC kampaní můžete použít také pro SEO.

Pokud se navíc vaše výsledky ve vyhledávání zobrazí uživateli na stránce jak v části placeného vyhledávání, tak i v organickém vyhledávání, zvyšuje se statisticky vaše šance na to, že uživatele přivedete právě na váš web.

Kde se dozvíte ještě víc

Kromě mnoha rad Tomáš uvedl i několik zdrojů a některé české osobnosti, které se vyplatí sledovat. Online marketing je oborem, který se neustále vyvíjí a mění, a tak je důležité se pořád přizpůsobovat novým trendům. To, co vám před několika lety přineslo skvělé výsledky, nemusí dnes vůbec znamenat úspěch.

Z významných osobností zmínil například Marka Prokopa, nebo Pavla Ungra. Oba můžete sledovat na Twitteru. Kromě těchto konzultantů je vhodné sledovat novinky z Skliku. Lidé, kteří se o tento nástroj starají publikují pravidelně novinky na Facebookovém profilu. Novinky týkající se AdWords publikuje pravidelně například agentura Kofein na PPCnovinky.cz.

Pár tipů pro SEO

Po srovnání obou oborů následovala krátká přestávka s občerstvením a pak už se přednáška nesla pouze v duchu SEO. Této oblastí se Tomáš věnuje nejvíce, a tak nám mohl předat nějaké informace.

Jako nejvýstižnější definici SEO zmínil tu od Marka Prokopa: SEO je optimalizace nalezitelnosti na internetu. Mezi cíle patří například zvýšení návštěvnosti stránek, snížení nákladů na zákaznickou podporu, lepší viditelnost značky na Internetu, vyšší míra konverze nebo vyšší zisk.

On-page faktory

Tomáš samozřejmě zmínil on-page a off-page faktory, které při optimalizaci webu nelze opomenout. Na webu je důležité publikovat kvalitní obsah na aktuální a zajímavá témata. Je vhodné dobře pracovat s klíčovými slovy, a to tak, aby byly vhodně použity na stránce. Zaměřte se převážně na TITLE, Meta description, H nadpisy a ALT atributy u obrázků. Naopak si dejte pozor na pop-up okna, která vám z hlediska SEO mohou ve vyhledávání uškodit. A také na to, abyste to s klíčovými slovy nepřehnali a váš web jimi nebyl “přeoptimalizovaný”. Vyvarujte se i duplicitním textům v obsahu stránky, TITLE a Meta description.

Tomáš představuje své oblíbené nástroje, se kterými pracuje.

Tomáš představuje své základní nástroje, bez kterých se v online marketingu neobejdete.

Off-page faktory

Za off-page faktory se skrývají tzv. link buildingové aktivity. Jde (nejen) o budování zpětných odkazů, které vašemu webu přidávají na důvěryhodnosti. Pozor ale na to, aby odkazy, které získáte byly z relevantních a důvěryhodných zdrojů.

V minulosti byly pro link buildingové účely dokonce vytvářeny stránky, které obsahovaly velmi strohý obsah a fungovaly pouze za účelem prodeje odkazů. Za poslední roky se však algoritmy vyhledávačů natolik posunuly ve svém vývoji dopředu, že dnes již ve vyhledávání takové weby moc často neuvidíte a odkazy z nich už nemají takovou váhu.

Odkazy z nekvalitních webů mohou našemu webu dokonce i uškodit a vyhledávače vás mohou obdarovat penalizací. Pokud je váš web penalizován, vyhledávač své výsledky přehodnotí tak, že se pozice vašeho webu ve výsledcích vyhledávání “propadnou” o několik míst níže a může to dokonce skončit tím, že vás vyhledávače přestanou indexovat.

Diskuse na závěr nesměla chybět

Na konci přednášky se na Tomáše strhlo několik dotazů. Zajímavý dotaz padl v souvislosti s pop-up okny u webů s alkoholem. V tomto případě by weby být znevýhodněné neměly, protože jsou již zařazené do určité kategorie a pop-up okno s upozorněním na věk nad 18 let je u takových stránek tolerováno. Další případy, kdy váš web může být penalizován a informace o tom, kdy jsou pop-up okna tolerována, můžete nalézt v článku na blogu Pavla Ungra.

Pokud vás tento report zaujal a rádi byste podobnou přednášku navštívili, sledujte web GUG.cz, kde naleznete přehled všech přednášek, které budou v nejbližší době pořádané po celé České republice. Můžete také na Facebooku sledovat skupinu GBG Kolín. Další přednášku s názvem “Změňte zákaznickou podporu v důl nad zlato” skupina v Kolíně pořádá ve čtvrtek 28. 3. 2017.

Jestli máte nějaký zapeklitý problém, nebo si s PPC a SEO prostě jen nechcete lámat hlavu, napište nám e-mail na spoluprace@jirkont.cz a společně nalezneme nejvhodnější řešení pro váš projekt.