Jedním z témat, kterého se dotkl i letošní červnový CopyCamp, byla komunikace s fanoušky přes Facebook, obecněji řečeno přes sociální sítě. Tento relativně levný a snadný způsob propagace na internetu si nachází oblibu u stále více lidí, firem a e-shopů. Je to ale skutečně tak snadné, jak to na první pohled vypadá?

Jim Tobin upozorňuje, že mnoho skvělých odborníků na marketing si své chyby v oblasti sociálních médií ani neuvědomuje, a to zejména proto, že ve všech ostatních disciplínách (PR, reklama, …) vždy vynikali. Díky zkušenostem v Ignite Social Media, inovativní agentuře zaměřené právě na sociální média, nabyl poznatků, že marketing v sociálních médiích nebude fungovat, dokud lidé nebudou sdílet obsahy. Navíc identifikoval specifické důvody, proč vlastně lidé sdílejí. Většina z nich pak má co dělat s tím, jaký pocit máme sami ze sebe.

To, jak Tim Tobin propojuje jednoduchou matematiku s marketingem, můžete prostudovat na oficiálních stránkách Ignite Social Media. Jaké že Tim Tobin konkrétně spatřuje důvody lidí ke sdílení? Je to jednoduché. Buď je váš produkt natolik dobrý, že stojí za to ho sdílet, nebo vyvolává dobré pocity či je určitým způsobem módní. Nesplňujete tato kritéria? Bohužel. Ze sociálních sítí se vám nepodařilo vytěžit maximum. Opomineme-li první z důvodů, a to, že váš produkt je tak dobrý či překvapující, že zkrátka nelze jinak, než to „poslat” dál, je tu také důvod druhý, jež je pro nás snad ještě zajímavější.

Dopřejte svým fanouškům, aby díky vám vypadali chytřejší 

Kdo by nechtěl vypadat chytře před svými přáteli? Podělte se o své znalosti nebo názor, který může někdo jiný sdílet proto, aby dal najevo přátelům svůj přehled v dané oblasti.

Altruismus

Nejen snaha být viděn v lepším světle, ale také snaha druhým pomoci nás „nutí” sdílet. Asi ve 20 % sdílíme, protože chceme pomoci. Posíláme slevové kupóny např. do OBI, protože víme, že soused se chystá koupit třeba nový zahradní nábytek.

Vtipné či důležité

No a nakonec. Když je něco tak vtipné nebo tak potřebné vědět, že to nelze nesdílet. Sdílíme videa vtipných koček nebo informaci o počítačovém viru. Tento důvod se však podle Tobiho kryje hned s naším prvním jmenovaným, totiž že právě my jsme ti “dobří”, kteří vtipné video našli.

Vtipné či důležité

No a nakonec přichází na řadu příspěvky, kdy je něco tak vtipné nebo tak potřebné vědět, že to nelze nesdílet. Sdílíme videa vtipných koček nebo informaci o počítačovém viru. Tento důvod se však podle Tobiho kryje hned s naším prvním jmenovaným, a to, že právě my jsme ti „dobří”, kteří vtipné video našli.

Novinka? Nikoli!

Nejzajímavější je, že nejde o nic nového. Po celou dobu zde vycházíme z výzkumu starého téměř 50 let. I přesto, že byl proveden v souvislosti s předáváním informací ústně, velmi dobře se dá uplatnit právě na problematiku sdílení na sociálních sítích. Sdílení zkrátka není žádná novinka. Vykazuje však určité nové znaky, se kterými musíme počítat. Obecně řečeno, sdílíme více obsahu, častěji, s více lidmi a rychleji.

Obdobný výzkum vymezuje faktory sdílení následovně: „Chceme přinést cenný a zábavný obsah pro ostatní, definujeme sami sebe vůči ostatním, díky sdílení necháváme růst a živíme naše vztahy a sdílení nám pomáhá k sebenaplnění.”. Pokud vás zajímají osobnostní typy těch, kteří sdílejí, dozvíte se je v článku Why Do People Share Online?

Nezapomeňte tedy vždy před zveřejněním na FB (či na jiných sociálních sítích) přemýšlet, jestli váš příspěvek má alespoň jeden z faktorů, proč sdílet! A pozor, nejde jen o to, být sdílen jednou. Lidé vás musí chtít sdílet znovu a znovu.

Nestačí vám to? Zajímá-li vás víc, poznejte motivaci, která stojí za sdílením, zblízka. Nápomocná vám v tom bude psychologie sdílení. Jako ochutnávku uvádím několik rad a poznatků:

  • apelujte na motivaci spotřebitelů spojit se s Vámi, nejen s vaší značkou,
  • důvěra je cenou za sdílení,
  • “keep it simple”,
  • apelujte na smysl pro humor,
  • vyvolejte pocit naléhavosti,
  • a na závěr: to, že je váš obsah sdílen, je jen začátek!

Více informací najdete v prezentaci.

Začali jsme CopyCampem a s ním také skončíme. Na závěr přidávám právě jeden z poznatků, který na této akci zazněl. Reagujte na Facebooku rychle a přátelsky, jinak fanoušci ztratí chuť komunikovat. Jedna věta někdy stačí. Vhodné časy pro přidávání příspěvků jsou od 13.00 do 14.00 a od 18.00 do 20.00 hod.

Zdroje:
http://www.ignitesocialmedia.com/social-media-promotion/why-people-share-content/
http://www.slideshare.net/HeuvelMarketing/why-do-people-share-online-11081448
http://socialmediatoday.com/cory-howell/353846/why-do-people-share-online