UX Monday: Uživatelské testování – hledání svatého grálu

Dnes, první prázdninový den v roce 2013, jsem se zúčastnil setkání UX Monday, kterým účastníky provedl Adam Fendrych. Adam se věnuje UX v Dobrém webu. Jeho přednáška se točila okolo toho, jak uživatelské testování dělat, nedělat a na jaké problémy při UX můžeme narazit. Nejsem moc na psaní dlouhých článků, tak dvouhodinové setkání shrnu v krátkých bodech. Myslím, že se to bude i lépe číst.

    • Web pro sehnání lidí, kteří se mohou zapojit do UX: www.webvyzkum.cz.
    • Dobrý web má laboratoř, v níž probíhá samotné testování s uživatelem a pozorovatelnu, kde klient vidí obrazovku testovaného webu a může na ní sledovat i samotného uživatele, jak se při testu tváří.
    • Aplikace pro zaznamenávání dat při UX: Morae a Camtasia.
    • V Dobrém webu testují na Windows 7 a testeři si mohou sami zvolit prohlížeč – nejvíce využívají Google Chrome.
    • Na vzdáleném UX je vhodná aplikace Mikogo, která umožňuje jednoduše sdílet obrazovku i zvuk.
    • Skype je moc hardwarově náročný a má špatnou kvalitu videa.
    • Lepší je testovat s menším vzorkem lidí, protože i z malého počtu lidí budete mít dost návrhů na zlepšení webu.
    • UX není o tom, abychom od lidí zjišťovali co se jim líbí.
    • Neptejte se testerů ani na nové funkce, co jim tam chybí, vždycky vám to odkývou.
    • Nevydávejte 2 – 3 testery za všechny uživatele vašeho webu, ostatní lidé s danou věcí problém mít nemusí.
    • Když testujete a testujete, tak umetáváte cestičku na vrchol kopce. Ale co když ten váš kopec není nejvyšší v okolí?
    • Pokud lidem něco nevadí, neznamená to, že je to pro ně dobré.
    • Zapojení testování do vývoje: když děláte UX, automaticky to znamená, že budete potřebovat změny implementovat od vývoje – někdo si to na začátku testování nemusí uvědomit – vždycky se najde nějaký problém.
    • Soustředění: lidé na testování nebudou číst dlouhé texty, přijde jim to blbé.
    • Motivace uživatelů: lidé přemýšlí třeba týden, něž si koupí nějaký produkt a na testování to po nich chceme hned.
    • Když děláte UX, není pak potřeba data ověřovat nějakým dalším testováním, problém hned vidíte.
    • Google Analytics nezjistíte, z jakého důvodu vám lidé odcházejí, odhalíte to uživatelským testováním.
    • Doma mají lidé u práce na počítači faktory, které je rozptylují (partner, děti, televize, hudba apod.), v laboratoři se budou chovat trošku jinak.
    • Dejte lidem u testování panáka. 🙂
    • Konkurence: na jaké webové stránky by uživatel vstoupil? Zaujala ho vaše konkurence?
    • Informaci o různých produktech mohou lidé znát z prostředí mimo internet (práce, kadeřnictví, obchody, kamarádi apod.).
    • Říkejte při testování lidem, že nejsou jediní, kteří na webu nemohou najít dané tlačítko, informaci apod.
    • Testujte klidně už i funkční wireframe a mezi jednotlivými sezeními jej upravujte.
    • U wireframe nezapomeňte klienta upozornit, že takhle to ve finále vypadat nebude.

     

Na závěr bych rád poděkoval Asociaci UX za uspořádání akce, byla velice přínosná.

10 let se věnuji online marketingu. Specializuji se hlavně na SEO a PPC. Budu rád, když si přečtete mé články.

Píšeme od roku 2012

Na náš firemní blog píšeme články ze světa internetového marketingu. Dělíme se o zkušenosti, které získáváme při práci nebo o poznatky z konferencí. Budeme moc rádi, když si naše články přečtete, zareagujete v diskusi nebo nám pošlete e-mail.

Rádi pomůžeme

Chcete se nás na něco zeptat? Klidně nám napište nebo zavolejte.

Přečtěte si další články

Okomentujte článek