Dnes, první prázdninový den v roce 2013, jsem se zúčastnil setkání UX Monday, kterým účastníky provedl Adam Fendrych. Adam se věnuje UX v Dobrém webu. Jeho přednáška se točila okolo toho, jak uživatelské testování dělat, nedělat a na jaké problémy při UX můžeme narazit. Nejsem moc na psaní dlouhých článků, tak dvouhodinové setkání shrnu v krátkých bodech. Myslím, že se to bude i lépe číst.

    • Web pro sehnání lidí, kteří se mohou zapojit do UX: www.webvyzkum.cz.
    • Dobrý web má laboratoř, v níž probíhá samotné testování s uživatelem a pozorovatelnu, kde klient vidí obrazovku testovaného webu a může na ní sledovat i samotného uživatele, jak se při testu tváří.
    • Aplikace pro zaznamenávání dat při UX: Morae a Camtasia.
    • V Dobrém webu testují na Windows 7 a testeři si mohou sami zvolit prohlížeč – nejvíce využívají Google Chrome.
    • Na vzdáleném UX je vhodná aplikace Mikogo, která umožňuje jednoduše sdílet obrazovku i zvuk.
    • Skype je moc hardwarově náročný a má špatnou kvalitu videa.
    • Lepší je testovat s menším vzorkem lidí, protože i z malého počtu lidí budete mít dost návrhů na zlepšení webu.
    • UX není o tom, abychom od lidí zjišťovali co se jim líbí.
    • Neptejte se testerů ani na nové funkce, co jim tam chybí, vždycky vám to odkývou.
    • Nevydávejte 2 – 3 testery za všechny uživatele vašeho webu, ostatní lidé s danou věcí problém mít nemusí.
    • Když testujete a testujete, tak umetáváte cestičku na vrchol kopce. Ale co když ten váš kopec není nejvyšší v okolí?
    • Pokud lidem něco nevadí, neznamená to, že je to pro ně dobré.
    • Zapojení testování do vývoje: když děláte UX, automaticky to znamená, že budete potřebovat změny implementovat od vývoje – někdo si to na začátku testování nemusí uvědomit – vždycky se najde nějaký problém.
    • Soustředění: lidé na testování nebudou číst dlouhé texty, přijde jim to blbé.
    • Motivace uživatelů: lidé přemýšlí třeba týden, něž si koupí nějaký produkt a na testování to po nich chceme hned.
    • Když děláte UX, není pak potřeba data ověřovat nějakým dalším testováním, problém hned vidíte.
    • Google Analytics nezjistíte, z jakého důvodu vám lidé odcházejí, odhalíte to uživatelským testováním.
    • Doma mají lidé u práce na počítači faktory, které je rozptylují (partner, děti, televize, hudba apod.), v laboratoři se budou chovat trošku jinak.
    • Dejte lidem u testování panáka. 🙂
    • Konkurence: na jaké webové stránky by uživatel vstoupil? Zaujala ho vaše konkurence?
    • Informaci o různých produktech mohou lidé znát z prostředí mimo internet (práce, kadeřnictví, obchody, kamarádi apod.).
    • Říkejte při testování lidem, že nejsou jediní, kteří na webu nemohou najít dané tlačítko, informaci apod.
    • Testujte klidně už i funkční wireframe a mezi jednotlivými sezeními jej upravujte.
    • U wireframe nezapomeňte klienta upozornit, že takhle to ve finále vypadat nebude.

     

Na závěr bych rád poděkoval Asociaci UX za uspořádání akce, byla velice přínosná.