V úterý 28. 11. 2017 proběhlo v pražské restauraci Pinta další setkání, nejen SEO konzultantů, které pořádal Pavel Ungr. Tentokráte proběhla přednáška o optimalizaci obrázků, které se ujal Vladimír Saur. Co na akci zaznělo, si přečtěte v tomto reportu, nebo na Twitteru.

Umístění a použití klíčových slov

Nejdříve se ujistěte, že máte zpracovanou analýzu klíčových slov. Aby se váš obrázek zobrazil v obrázkovém hledání na klíčová slova, která potřebujete, je nutné, abyste je použili na vašem webu. Míst, která jsou pro to určená je hned několik. Pojďme si je projít.

  • Název souboru,
  • alt,
  • caption,
  • okolní text ve stránce,
  • další metadata stránky.

Název souboru by neměl být např. IMG_9934.jpg, ale třeba lezici-britska-kocka-na-kresle.jpg. Více se dočtete také v nápovědě Google. Atribut alt původně vznikl pro slabozraké a slouží jako popis obrázku, který roboti používají, aby se dozvěděli, co na obrázku je. Doporučuje se tedy, uvést zde popis 1-2 větami. Caption je popisek, který je viditelný na webu pod obrázkem. Okolní text na stránce by měl také obsahovat klíčová slova, na která chcete obrázek ve hledání zobrazit. Metadata jako description nebo title jsou také důležitá místa na webu, kde by se měla objevit klíčová slova.

Technická optimalizace obrázků - slide z přednášky Vladimíra Saura

Technická optimalizace obrázků – slide z přednášky Vladimíra Saura

Komprese, rozlišení, velikost a rychlost

Obrázek by neměl mít moc nízké rozlišení a vysokou kompresi. Doporučuje se kolem 1000 px. Pod 250 x 250 px už nemáte moc šanci se zajímavě umístit. To samé platí u obrázků s vysokou kompresí.

Velikost obrázku by určitě neměla být několik MB, držte se v řádu nižších stovek kB. Na kompresi použijte třeba TinyPNG. Kvůli rychlosti můžete pro načítání obrázků u svého webu použít nějakou CDN, subdoménu nebo jinou doménu. V takovém případě se ujistěte, že k danému zdroji máte přístup a povolujete u něj přístup vyhledávačům. Zároveň je vhodné k němu mít ověřen profil v Search Consoli.

Odkazy

V případě link buildingu nedává smysl budovat odkazy přímo na obrázky, shánějte je nadále na stránky, kde se obrázky nacházejí. Pokud obrázky sdílíte na sociálních sítích, zvažte přidání metadat.

Více rozlišení jednoho obrázku

Tady se nabízí otázka, jestli nepoužít canonical a vyhledávačům přes kanonizaci tak říci, který obrázek by měly použít. Redakční systémy generují hned několik různých velikostí (např. WordPress) a Google může použít menší variantu, která nemusí uživatele upoutat natolik, aby potom přešel na váš web.

Obrázky v kategoriích

Obecná klíčová slova optimalizujte spíše na kategorie, než na konkrétní produktové stránky. Přidejte do kategorií obrázky, přesuňte návštěvnost na obecná slova a z produktových landing page na kategorie. Pokud si zjistím například výsledky na dotaz „bílá chladnička”, na druhém místě mám obrázek od euronics.cz, který odkazuje na detail produktu. Správně by měl odkazovat na kategorii s filtrem. V tomto případě ale nejsou dobře vyřešené ani titulky.

Bílá chladnička - výsledek obrázkového Google hledání

Bílá chladnička – výsledek obrázkového Google hledání

Texty v obrázcích

Pár obrázků s texty vám může Google zobrazit (https://twitter.com/PavelUngr/status/935567959799496704), ale moc s tím nepočítejte. S nějakým výraznějším CTR typu „Klikněte zde” nejspíš neuspějete a váš obrázek se mezi výsledky hledání nedostane.

Obrázková sitemapa

Pokud optimalizaci obrázků řešíte, obrázková sitemapa by rozhodně ve vašem profilu v Search Consoli neměla chybět. Nezapomeňte do ní uvést:

  • <loc> – URL stránky, kde je obrázek umístěn,
  • <image:loc> – URL obrázku,
  • <image:title> – název obrázku,
  • <image:caption> – popisek obrázku.

Dále je možné ještě záznamy v sitemapě doplnit o:

  • <image:geo_location>,
  • <image:license>.

Více se o obrázkové sitemapě dočtete v nápovědě na Google.

Návštěvnost a konverze

Na setkání zaznělo, že si s vyhodnocováním zatím neporadí ani kluci z Media. Aktuálně tedy není možné v Google Analytics nějakým snadným způsobem zjistit přesný počet návštěv a konverzí získaných díky obrázkovému hledání. Jediné, co je k dispozici, je Search Console, která nám poskytne data o celkovém počtu kliknutí, zobrazení, průměrném CTR a průměrných pozicích.

Traffic z obrázkového hledání - slide z přednášky Vladimíra Saura

Traffic z obrázkového hledání – slide z přednášky Vladimíra Saura

Vlastní zkušenost s optimalizací obrázků

Optimalizaci obrázků jsem zatím řešil jen na pár projektech a jak zmínil také Vladimír Saur, i já pozoruji nižší CTR, než u webového hledání. Překvapivá může být pozice a CTR z ní. Při průměrné pozici např. 57 můžete mít CTR 1,42 %, což by u webového hledání bylo úplně jinak. Je to dáno tím, že v obrázkovém hledaní uživatel vidí podstatně více výsledků a stránka je pouze jedna, na kterou se načítají stále dokola další obrázky. Já na svém monitoru například na dotaz „britská kočka na křesle” vidím 66 obrázků. Pozice tedy v tomto případě nepatří mezi nejdůležitější faktory.

Ukázka projektu, kde je vidět, že obrázkové vyhledávání dává smysl a tvoří cca 39 % veškerého kliknutí.

Ukázka projektu, kde je vidět, že obrázkové vyhledávání dává smysl a tvoří cca 39 % veškerého kliknutí.

Další zdroje

Zajímají vás podrobnější informace o obrázkovém hledání? Přečtěte si další články ze seznamu níže.

K dispozici je i nahrávka z akce.

Máte tip na jiné zdroje, nebo chcete něco doplnit? Budu rád, když napíšete do komentářů.