Sklik expert forum 2019

Ve čtvrtek 12. září 2019 se v pražském DOXu uskutečnila konference Sklik expert forum 2019 (SEF2019), kde lidé ze Seznamu, kteří se starají o Sklik, představili novinky a zajímavá čísla. Program byl doplněn různými přednáškami. Nejvíce mne zaujal vstup Karla Rujzla, který hovořil o skriptu pro PI kampaně. Zajímavá byla i přednáška specialistek z agentury Taste, ale vzhledem k tomu, že brandingové kampaně téměř neděláme, nebyla pro mě zase až tolik přínosná. Zajímají vás novinky, které v Skliku jsou? Čtěte dále.

Zajímavá data ze Seznamu

Čísla a zajímavosti mám rád, pojďme se tedy nejprve zaměřit na ta nejpozoruhodnější fakta, která na konferenci zazněla.

  • Přes 30 % hledání na Seznamu je z mobilu.
  • Velmi hrubým odhadem má Seznam hledání 25 % CZ trhu.
  • Nákupní dotazy jsou cca 20 % všech dotazů.
  • Cílovou skupinou Seznamu v oblasti hledání jsou spíše starší lidé, kteří mají peníze.
  • Seznam má asi 120 lidí, kteří pracují na samotném hledání. Google prezentuje přes 1 000 lidí.
  • Nativní reklama má v Skliku napříč všemi účty CTR jen 0,27 %.
  • Ukázalo se, že u bannerů a kombinované reklamy funguje dobře stejný obrázek, který je na banneru a pak i na vstupní stránce.
  • Do Skliku je každý den nahráno 62 000 reklam.

Usnadnění optimalizace kampaní

Od několika přednášejících ze Seznamu byly prezentovány různé workflow, kde šlo o vcelku základní operace. Myslím, že většina lidí v sále aktualizační režim importu, úpravu kampaní v Google Ads editoru nebo filtrování kampaní používá, tudíž získané informace opravdu využije. 

Měl jsem docela radost, když bylo slíbené přepracování importovací aplikace, která je teď docela nešťastně řešená a někdy se mi stane, že místo aktualizace kampaní nechám vybranou defaultní možnost a kampaně si omylem přepíši. Nově by měl být na změny u Google přizpůsoben i importér.

Zmíněné filtrování je přímo v rozhraní Skliku fajn, ale pokud se filtruje větší množství dat, trvá to trochu déle a někdy dokonce výsledek filtrování skončí chybou. Barbora Váňová v přednášce mluvila hlavně o tom, jak filtrovat kampaně s potenciálem konverze, jak rychle odhalit nefungující sestavy, zobrazení výkonu jednotlivých shod nebo jak kontrolovat podíl zobrazení reklamy. Zmínila také možnost uložení nadefinovaných filtrů.

Skript na tvorbu PI kampaní z XML feedu

Každý e-shop má export produktů do XML pro zbožové vyhledávače. Toho nejdříve využila Hanka Kobzová, která připravila import produktových kampaní, a ten potom Karel Rujzl s pomocí Standy Jílka upravil do aktuální podoby, kterou následně zveřejnil u sebe na blogu.

Převážně o tomto skriptu byla Karlova skvělá přednáška. Pro funkčnost skriptu je třeba vědět „shopid”, které zjistíte v exportu produktové kampaně. Karel doporučuje do XML feedu přidat kategorii produktů do štítku, sestavy segmentovat podle ceny a pro každého klienta použít jeden skript. Potom zmínil i automatická pravidla, která v Skliku používal. Teď už ale vše řeší skripty.

Novinky, které už v Skliku jsou, nebo se připravují

Jedna z těch nejzajímavějších částí celé konference jsou určitě novinky, které se v poslední době v Skliku objevily

  • Nově lze v obsahové síti Skliku cílit na tzv. „Brandlovers”. Aktuálně máme na výběr z 30 značek. Nechybí např. Apple, Tescoma nebo Jawa. Stačí, aby uživatel o značku projevil zájem alespoň 1x za posledních 30 dní.
  • V „Zájmy o koupi” je nově možné cílit na B2B segment, kde je na výběr několik kategorií. 
  • Cílit lze už i na 35 pořadůTelevizi Seznam.
  • Dále Seznam plánuje akvizici rádií, na která bude možné v budoucnu také zacílit reklamu z Skliku.
  • Nedávno spuštěný reklamní formát Branding je v tuto chvíli možné mít už na 51 webech z obsahové sítě.
  • Pro produktové kampaně je k dispozici nový Dynamický banner.
  • Připravuje se podpora HTML 5 bannerů.

Problémy u neschválených reklam

V závěru konference byl jeden blok věnován zamítnutým reklamám. Jak už je zmíněno v úvodu, každý den je do Skliku nahráno asi 62 000 reklam a jejich kontrola probíhá každý den (i o víkendech). Veronika Janušková, která vede tým administrátorů reklam, zmínila nejčastější problémy, díky nimž jsou reklamy zamítnuty.

  • Klamavá reklama nebo když informace z reklamy na cílové stránce není.
  • Zkratky, které nejsou na první pohled zřejmé.
  • Velká písmena.
  • Inzerát nedává češtinářsky smysl.
  • Nevhodně zvolená klíčová slova.
  • Špatný branding.
  • Neetický obor podnikání.
  • Neuvedené kontaktní údaje na webu.

Seznam boj s Googlem nevzdává

Na začátku konference zaznělo, že na Twitteru před několika lety kolovaly spekulace, že Seznam hledání tu bude už jen pár let. Od té doby několik let uběhlo a žádný konec se rozhodně nekoná. Ani podle představených novinek a plánů na další rozvoj Skliku Seznam svůj boj s Googlem určitě nevzdává.

10 let se věnuji online marketingu. Specializuji se hlavně na SEO a PPC. Budu rád, když si přečtete mé články.

Píšeme od roku 2012

Na náš firemní blog píšeme články ze světa internetového marketingu. Dělíme se o zkušenosti, které získáváme při práci nebo o poznatky z konferencí. Budeme moc rádi, když si naše články přečtete, zareagujete v diskusi nebo nám pošlete e-mail.

Rádi pomůžeme

Chcete se nás na něco zeptat? Klidně nám napište nebo zavolejte.

Přečtěte si další články

Okomentujte článek