Je to už rok, co na našem blogu vyšel článek o komunikaci kolínských restaurací na internetu. A protože se firmám nejčastěji staráme o SEO a PPC, podíval jsem se tentokrát na ty, co tyto oblasti řeší nejčastěji – kolínské e-shopy.

Při analýze bylo důležité, jestli mají e-shopy své vizitky na Firmy.cz nebo Google Moje Firma, zda jsou profily na sociálních sítích založené a aktivní, nebo jak vypadá e-shop z pohledu on-page SEO. V potaz se brali i srovnávače zboží, PPC reklamy nebo zpětné odkazy.

Analýze bylo podrobeno 20 e-shopů, z nichž většina má sídlo v Kolíně a blízkém okolí.

Přehledné a aktuální firemní zápisy

To nejmenší, co může e-shop při vzniku udělat je registrace na Firmy.cz a Google Moje Firma. O optimalizaci firemního zápisu na Google Moje Firma si můžete více přečíst v jednom z našich článků.

Bohužel ne všechny kolínské e-shopy svůj firemní profil na Google mají. Nepodařilo se mi dohledat e-shopy lottus.cz, montessorihracky.cz a willistore.cz.

Profil Google Moje Firma

U některých e-shopů se pak neshodovala otevírací doba se zápisem na Firmy.cz. Případně u menších „one-man-show” e-shopů je profil zapsaný na provozovatele, takže není na první pohled patrné, že se jedná o internetový obchod.

Kontrolujte spárovanost zboží ve srovnávačích

Další důležitým pojmem pro e-shopy je PPC. V režimu PPC fungují i srovnávače zboží. Vlastní reklamní kampaně je pak možné spustit na platformách Sklik nebo Google Ads (dříve AdWords).

U srovnávačů zboží jsem neobjevil žádné významné chyby. Pouze u několika e-shopů se vyskytl problém s párováním zboží. E-shop s motocykly moto-atv-shop.cz pak srovnávače vůbec nevyužívá, přestože na Heuréce se dají nalézt např. elektrokoloběžky, které jsou i v sortimentu e-shopu.

Pro dohledání PPC reklam jednotlivých e-shopů jsem využil Svatý Grál z Collabimu. Díky této funkci jsem během několika minut měl přehled o PPC reklamách vybraných e-shopů.

Výsledek není žádná sláva. PPC kampaně má spuštěno pouze 9 z 20 kolínských obchodů. Na samotnou kvalitu reklam se zaměříme třeba někdy příště.

SEO se moc neřeší

Poslední oblastí, která byla předmětem zkoumání je on-page SEO a zpětné odkazy. Nejčastěji jsem si do sloupečku on-page SEO poznamenal „moc to neřeší”. Už pohled na základní strukturu e-shopu, popisky, způsob filtrování, meta tagy apod. dává jasnou informaci o tom, jestli se SEO někdy řešilo či nikoliv.

Pouze tři z dvaceti e-shopů mají blog nebo poradnu. Velmi mě zaujal rybářský obchod nikl.cz – ze všech kolínských je asi obsahově nejpovedenější.

Poradne na e-shopu nikl.cz

Zároveň jsem si všiml, že v srpnu 2018 stále existuje poměrně dost e-shopů bez https. Konkrétně e-shopům lottus.cz, sportfitness1.cz, kolinokram.czkosileobchod.cz bych doporučoval https certifikát prioritně řešit. Více o https si můžete přečíst v článku od Pavla Ungra.

I v Kolíně se zpětné odkazy mohou hodit

Na závěr celé analýzy jsem si e-shopy seřadil podle počtu odkazujících domén. Když jsem pak vzal v potaz i ostatní poznámky, měl jsem e-shopy celkem spravedlivě seřazené od nejlepších po ty horší.

V Kolíně jsou e-shopy jako profizoo.cz, nikl.cz nebo kocarky.cz, které aktuálně mají kolem 50 000 odkazů z 250 odkazujících domén.

Profily na sociálních sítích by měly být aktuální

Rychlou komunikaci zákazníci postupně vyžadují i na sociálních sítích. Pokud e-shop má vlastní profil na Facebooku nebo Instagramu, je vhodné jej udržovat aktuální a počítat s možností kontaktu ze strany zákazníka. Obecně odpověď přes Messenger klient očekává v řádu minut, maximálně hodin. Dojem z komunikace se zákazníkem můžete vylepšit i implementací chatbotů.

FB komunikace kolínských e-shopů

Facebook navíc na profilu stránky zobrazuje informaci, jak dlouho běžně trvá odpověď na zprávu, viz fotka výše. Takže příchozí návštěvník už má předem informaci o tom, jak dlouho bude pravděpodobně muset čekat na odpověď.

Některé kolínské profily jsou pak poměrně neaktuální. Např. u profilu obaly-baleni.cz byl přidán poslední příspěvek 22. listopadu 2017. Naopak montessorihracky.cz zaslouží velkou pochvalu za práci se sociálními sítěmi. Na Facebooku se objevují živá videa, fotky z různých aktivit a jako jedni z mála v Kolíně mají založený i aktivní profil na Instagramu.

Rychlá komunikace je základ

Součástí bylo i testování zákaznické podpory všech vybraných e-shopů. A právě za tuhle oblast si zaslouží většina kolínských e-shopů velkou pochvalu. Nejrychlejší odpovědi jsem se díky online chatu dočkal během jedné minuty na scorpion-elektro.com. Hned v závěsu byli nakol.czlucebni.cz, kteří odpověděli na zaslaný e-mail do pěti minut.

Do 29 hodin od zaslání e-mailu nebo vyplnění formuláře jsem pak ve schránce měl odpovědi od všech oslovených e-shopů. Skvělá práce!

Pochvala míří do Kutné Hory

Když shrneme jednotlivé aktivity kolínských e-shopů, dá se poměrně rychle odhalit, jestli daný obchod marketing řeší nebo zda je provozování obchodu i koníčkem jako je to např. u nikl.cz.

Při takto obecném pohledu není možné hodnotit, jestli jsou jednotlivé činnosti prováděny kvalitně, nicméně je možné odhalit oblasti, které se dají vylepšit – a takové mají téměř všichni. 🙂

Pochvalu na závěr si určitě zaslouží profizoo.cz, které sice má v Kolíně pouze jednu z prodejen, jinak pochází ze sousední Kutné Hory, ale při našem krátkém testu jsme nenašli téměř nic, co by se na první pohled dalo vytknout. Jde zároveň o zaslouženého vítěze ankety ShopRoku v kategorii Chovatelství, a to dokonce za několik posledních let.