Co zaznělo na SEO Restart 2022?

Ve čtvrtek 7. dubna 2022 se ve Spojce Karlín konal další ročník konference SEO Restart, které jsem se zúčastnil již několikrát v minulých letech. Třeba poznatky ze SEO Restartu 2019 si můžete také na našem webu přečíst.  Letošní program mě zaujal natolik, že jsem se rozhodl zaregistrovat i na letošní ročník. Tyto typy konferencí jsou přínosné pro naše denní aktivity, které realizujeme a zároveň vnáší odbornost do naší práce.

Těšil jsem se hlavně na přednášku Zdeňka Dvořáka ohledně úspěšných organických článků, dále mě zajímala prezentace rychlosti webu pro marketéry, případová studie redesignu iVysílání České televize a určitě také přednáška na téma analýza klíčových slov v R od Marka Prokopa, jelikož se jedná o nový směr řešení, který nám ušetří spoustu času při realizaci, což je přínosné pro naše klienty. Do samotného R jsem již před pár měsíci pronikl a vedle online příručky RforSEO jsem se těšil na další rozšíření obzorů.

Zdeněk Dvořák – Best practice pro organicky úspěšný článek: Premisy, data, nástroje

Zdeněk Dvořák je linkbuilder, věnuje se affiliate marketingu a je Head of SEO v Biano a SEO specialista v Econea.cz. Ve své prezentaci se zaměřil na to, jak připravit ten nejlepší obsah, který přivede organickou návštěvnost. Dobrý obsah totiž získá organické odkazy.

  • Podle Zdeňka je důležité si před napsáním článku udělat průzkum, který se bude týkat toho, co píšou ti, kteří jsou na klíčová slova, na která také cílíme ve vyhledávání, před námi.
  • Měli bychom si odpovědět na otázky, zda uživatelský záměr odpovídá na sadu klíčových slov, na které chceme zacílit a jestli má smysl na tyto dotazy psát texty. Podle Marka Prokopa k tomu slouží N-gramy, které najdou charakteristická slova či fráze, které jsou ve velké skupině dotazů a celou skupinu zařadí do určité jedné skupiny. Když si v rámci průzkumu zjišťujeme podskupiny, nemusí se jednat o konkrétní klíčová slova, ale o oblasti, o kterých chceme psát.
  • Další otázky, které jsou podle Zdeňka důležité: Co je téma a problém našeho článku, jak moc má jít obsah do hloubky, jak moc chceme být lepší než ostatní?
  • Je vhodné vyzkoušet velká písmena a psaní v superlativech, zakomponovat odkazy a expertní názory metodou “napsali o nás”.
  • Zdeněk dále radí vypíchnout produkty v podobě tabulky nebo srovnávání.

Daniel Duriš: Úspešné migrácie veľkých webov: príprava a proces

Jedná se o klasický problém u velkých webů. Daniel předvedl několik situací, kde se klienti z velkých webů ozvali až tehdy, když se vyskytl problém. Důsledkem je poté fakt, že 80 % SEO zakázek je oprava něčeho, co se nepovedlo. Je důležité, aby lidé, kteří na projektu řeší SEO, byli aktivní a podíleli se na návrhu CMS daného webu již od začátku. Daniel doporučuje určovat si role v projektu a udržovat si vztah s vývojáři. Pro sledování základního odhadu návštěvnosti je podle Daniela Duriše ideálním nástrojem Ahrefs.

Martin Michálek: Rychlost webu pro marketéry krok za krokem

Konzultant k rychlosti webů Martin Michálek v prezentaci ukázal proces, jak při práci na rychlosti webu postupovat tak, aby byla usnadněna práce vývojářům. 

  • Graf v Google Core Web Vitals se mění podle toho, jak Google něco nasazuje.
  • Martin doporučuje využívat nástroj SpeedCurve.
  • Lighthouse odhaduje rychlost webu pro nějaký kontext, nicméně nás zajímá rychlost webu pro naši návštěvnost. Je vhodný pro weby, které nejsou dotčené optimalizacemi.
  • Hodnoty o rychlosti provozu zjistíme za použití Extension Web Vitals, který poskytuje okamžitou zpětnou vazbu o načítání a interaktivitě v reálném kontextu.
  • Google Search Console je vhodná pro měření rychlosti Page experience, které se vyhodnocují pro jednotlivé adresy URL.

Šárka Jakubcová: Redesign iVysílání České televize z pohledu SEO

Návštěvnost video platformy iVysílání se odhaduje na 250 000 návštěv denně, z toho se jedná o 65 % organické návštěvnosti, 30 % přímé návštěvnosti a 5 % jsou ostatní zdroje. V rámci URL adres se vyskytovaly neustále duplicity, špatná lomítka, https atd. Řešil se problém s řetězovým přesměrováním (Google řeší jen 5 kroků). Google indexuje cca 4 miliony URL adres a 14 mil. jich vylučuje. SEO v iVysílání sehrává důležitou roli v optimalizaci videí.

Martin Pichlík: Share of voice – Nejpřísnější metrika všech SEO reportů

Share of voice je měřítkem podílu hledanosti klíčových slov v TOP 10 k celkové hledanosti sledovaných klíčových slov. Google změnil, že na jedné stránce nezobrazí více jak dva výsledky z jedné domény. Share of Voice bez CTR lze vypočítat takto: hledanost klíčových slov na pozici 1-10 / celková hledanost klíčových slov. Martin založil nástroj na automatizaci SEO, který pojmenoval Keyword Eater.

Radim Daniel Pánek: Milisekundy vydělávají miliony, tak nenechte nakupovat Vaše zákazníky u konkurence

Radim ve své prezentaci představil problémy, které mohou uživatelé zažívat, a proto přechází ke konkurenci. Co má přechod ke konkurenci za následek? Finanční ztráty, poškození jména, nedokončené nákupy, zahlcený support a v neposlední řadě drahý provoz v cloudu.  

Na studii společnosti Deloitte ukázal, že rychlý web má přímý dopad na zlepšení sales funnelu. Přináší také pozitivní změnu v počtu zobrazených stránek a míře konverzního poměru. Dále Radim Daniel Pánek doporučuje rychlost webu neměřit z prohlížeče, ale v rotaci celý den. Měřit rychlost po půlnoci ztrácí smysl, protože na webech není žádný provoz. 

Pavel Ungr: Proč je projektové řízení v SEO důležitější než SEO

Pavel Ungr na své prezentaci ukázal, že výsledkem projektového řízení v SEO jsou cíle na projektech, poražení konkurence, retence zákazníků nebo naplnění vize. Jestliže investujeme do SEO, měli bychom si podle Pavla vypočítat potenciál. Pavel doporučuje aplikaci pro projektové řízení Freelo, která je jednoduchá na práci, nechají se v ní skvěle nastavit notifikace a na jednotlivé úkoly se dají použít štítky a emoji. Se SEO člověkem je pak podle Pavla důležité konzultovat například nový produkt, novou kategorii, změnu zdrojového kódu nebo rušení obsahu a odkazů.

Marek Prokop: Analýza klíčových slov v R

Proč R? Na více dotazech nám ušetří spoustu práce a času. Marek Prokop ve své prezentaci ukázal, že klíčová slova se snadno aktualizují a snadno navazují na další zpracování a reporting, jako například Content Gap Analysis, zadání pro copywritery atd. Klasifikace podobných výrazů je nenáročná, dá se na ně aplikovat sada pravidel. Ty určují, které dotazy se vyřadí a které se označí jakým štítkem. Množství dotazů jde vybrat regulárním výrazem match nebo kombinací dvou výrazů match-except. Klasická klasifikace (barvy, ceny, materiály) jdou opakovaně aplikovat na zcela různé datasety. Dotazy se dají sjednotit (pořadí slov, diakritika, pomlčky atd.). Ukázku analýzy klíčových slov v R sdílel Marek přes Github.com.

Panelová diskuse

Na závěr konference proběhla panelová diskuse na téma SEO v praxi a co očekávat od brzké budoucnosti se Zdeňkem Nešporem, Filipem Podstavcem, Jakubem Rejnušem a Pavlem Ungrem, kteří se podělili o to, co je pro ně důležité při práci v rámci vlastních SEO projektů a jak vidí SEO v budoucnosti. 

Zaznělo, že Heureka měla před 4 lety okolo 40 000 subdomén, nyní jich je jen 3000. Heureka používá Google Tag Manager na testování titulků, meta description a strukturovaných dat. Z jejich dat dále vyplývá, že je zbytečné ve filtraci indexovat cenové rozpětí. 

Hosté panelové diskuse se shodli na tom, že posledních cca 15 letech se chyby v SEO neustále opakují. Ať už jde o změnu URL nebo interní prolinkování apod. Dále se řešilo zobrazování emoji v SERPu. Emotikony jsou navržené tak, že stejný emotikon může na různých zařízení a v aplikacích vypadat odlišně. Obrázkové vyhledávání tvoří více než 20 % vyhledávání v Google. K sledování novinek ze SEO Pavel Ungr v diskusi doporučil odebírat newsletter od Aleyda Solis, s čímž souhlasím, jelikož ho také několik let sleduji.

Další reporty a materiály ze SEO Restartu

Závěr

Na konferenci SEO Restart 2022 jsem si skvěle rozšířil obzory. Podněty, které jsem si z letošního ročníku odnesl, budeme postupně aplikovat i v našich projektech a zároveň se těším na další ročník této konference.

Píšeme od roku 2012

Na náš firemní blog píšeme články ze světa internetového marketingu. Dělíme se o zkušenosti, které získáváme při práci nebo o poznatky z konferencí. Budeme moc rádi, když si naše články přečtete, zareagujete v diskusi nebo nám pošlete e-mail.

Rádi pomůžeme

Chcete se nás na něco zeptat? Klidně nám napište nebo zavolejte.

Přečtěte si další články
Komentáře

Okomentujte článek