UI – umělá inteligence (AI – Artificial Intelligence)

Umělá inteligence, zkr. UI, (angl. Artificial Intelligence, zkr. AI) je označení pro systémy, stroje a algoritmy, které jsou naprogramovány tak, aby simulovaly fungování lidské inteligence – její schopnost rozpoznávat, učit se, rozhodovat se, předvídat, plánovat, kreativně tvořit a zefektivňovat práci. Jedním z výpočetních modelů, na základě kterého umělá inteligence funguje, jsou neuronové sítě, které jsou inspirovány přímo strukturou lidské nervové soustavy. Technologie založené na umělé inteligenci jsou dnes běžnou součástí našeho života a jsou využívány v nejrůznějších oblastech lidských činností (obchod, průmysl, zdravotnictví, doprava, kultura a další).

Co umí umělá inteligence

Kromě toho, že umělá inteligence dokáže řídit auto, automatizovat výrobní proces, rozpoznávat rentgenové snímky, prozkoumávat podzemní prostory nebo povrch Marsu, setkává se s ní dnes a denně každý uživatel moderních technologií a internetu.

Díky UI můžeme například efektivně naplánovat trasu v navigaci (Google Maps), hrát počítačové hry (StartCraft), využívat internetový překladač (Google Translator), používat hlasového asistenta (Siri, Google Assistant, Alexa) využívat rozpoznání obličeje (Face ID) na chytrém telefonu, nebo třeba najít informaci o objektu, jehož název nám není znám (Google Lens).

Umělá inteligence v marketingu

  • Algoritmy, jejichž principem je tzv. strojové učení (jeden ze základů fungování umělé inteligence), jsou součástí internetových vyhledávačů. Díky nim je vyhledávání na internetu mnohem kvalitnější, vyhledávací roboti dokáží nabízet relevantnější výsledky, rozpoznávají vazby mezi produkty, dokáží najít podobné položky a automaticky opravovat chyby. Poznatky o fungování algoritmů jsou nezbytné pro práci SEO specialistů, kteří optimalizují web tak, aby mu pomohli k lepší pozici ve vyhledávání.
  • Umělá inteligence napomáhá také v řízení reklamních kampaní, což vede k většímu dosahu reklamy, jejímu přesnějšímu cílení a snížení nákladů. Na základě sesbíraných dat ohledně chování jedince na internetu a sociálních sítích je danému uživateli sítě předkládán personalizovaný obsah a reklamy.
  • Usnadnit práci dokáže umělá inteligence i v případě obsahové tvorby – existují nástroje, které umí generovat reklamní bannery nebo příspěvky na sociální sítě. Populární začala být také automatizovaná komunikace v podobě virtuálních asistentů a tzv. chatbotů, které dokáží v rámci zákaznické podpory simulovat konverzaci se skutečným člověkem. Pro tyto účely je například stále více využíván jazykový model ChatGTP vyvinutý společností OpenAI

Vývoj umělé inteligence jde neustále kupředu, což v řadě lidí vyvolalo strach z jejího možného zneužití. Na základě této obavy založil podnikatel a vizionář Elon Musk spolu s dalšími neziskovou organizaci OpenAI, která usiluje o propagaci přátelské a bezpečné umělé inteligence formou softwaru s otevřeným zdrojovým kódem přístupným všem.

Pokud se o umělé inteligenci chcete dozvědět více, můžete si objednat naše školení.